Home Info Historie Nieuws Leden Foto's Contact Login  
Banner
Avontuur
 
Bezoek hier de door de eigenaar toegevoegde informatiepagina van dit schip.
 
Informatie over de eigenaar.
 
Stichting Zeeuwse Klipper Avontuur
Dwarsewei 6
4464 BV Goes
 
avontuurgoes@gmail.com
http://www.avontuurgoes.nl
   
Informatie over het schip.
 
Type: Klipper
Bouwjaar: 1914
Werf: Gebr. Geleyns
Lengte: 38 m
Breedte: 6,40 m
Diepgang: 1,20 m
Zeiloppervlakte: 350 m2
Masthoogte: 23 m
Motor: 160 PK
 
Schipper Van der Vlies heeft de "Avontuur" laten bouwen bij Gebr.Geleyns aan de Roodevaart bij de Moerdijk. Er zijn vier zusterschepen gebouwd. Een van de schepen doet nog dienst in de vracht-vaart. De "Elisabeth" van schipper Aernoudse uit St. Philipsland is in 1992 omgebouwd tot drie-mast charterschip met als thuishaven Harlingen. Het schip van schipper Schot uit Bergen op Zoom is rond 1985 gesloopt.
 
De "Avontuur" is oorspronkelijk gebouwd voor het vervoer van dijkverzwaringsmaterialen, zoals basaltsteen. Het schip voer in de Delta wateren en langs de kust. Bij vloed liep het schip het strand op en werd bij eb met het eigen materiaal gelost op boerenkarren. Bij opkomend water werd het schip d.m.v. het eigen anker weer in dieper water getrokken. Een van de huidige ankerkettingen is 80 meter lang. I.v.m. het stenenvervoer werden deze zwaar gebouwde schepen ook wel "steenbonken" genoemd.
 
In 1929 verkocht schipper v.d.Vlies het schip i.v.m. gezondheidsredenen aan de fam. Neef. Eerst voer het schip uit Zevenbergen, later werd St.Annaland de thuishaven. In eerste instantie voer de oude Neef het schip met zijn vier zonen, later werd zijn oudste zoon Klaas de eigenaar.
 
Intussen werd er ook met andere lading gevaren. Kolen uit Duitsland voor de gasfabrieken in Zee-land. Suikerbieten in het najaar naar de suiker-fabrieken en alle soorten lading die voorhanden was. De fam. Neef beschikte ook nog over een kleinere klipper.
 
In 1944 werd de "AVONTUUR" in Zeeuws Vlaanderen in de oorlog tot zinken gebracht. Het terugtrekkende duitse leger liet in het ruim een landmijn ontploffen. Begin 1945 is het schip gelicht en weer vaarklaar gemaakt. Er was een enorme vraag naar vervoerscapaciteit. Het was wel het einde van de zeiltijd. In eerste instantie kwam er een zijlschroef aan boord, aangedreven voor een deutzmotor van ongeveer 28 pk. Deze motor stond beneden in het laadruim. Van de grote mast werd de eerste stuurhut gemaakt.
 
Later liet Klaas Neef een deutzmotor van 115 pk plaatsen een zgn. "blauwe deutz ".Tevens kwam er een machinekamer onder de roef met een schroefas. In 1948 werd de "Avontuur" aangevaren door een rijnschip. De kop van het schip werd gemoderniseerd en recht getrokken.
 
In 1973 is Klaas Neef opgehouden met varen en wilde hij gebruik maken van een saneringsrege-ling en het schip laten slopen. Schipper Stef van der Vlag vond het jammer van het nog zeer goede schip. Hij ruilde er zijn eigen schip voor in.
 
In 1979 liet van der Vlag er een andere gerevi-seerde diesel inbouwen, weer een Deutz. Het ging hier om een SAM4 uit 1953 van 160 pk. Deze motor staat er nog steeds in.
 
In 1983 herhaalde zich de geschiedenis. Schipper van der Vlag stopte met varen en wilde ook ge-bruik maken van een saneringsregeling en het schip laten slopen.
 
In 1982 was in Goes door een paar mensen de Stichting Zeilvaart Goes opgericht, met o.a. als doelstelling het restaureren en in de vaart houden van zeeuwse scheepstypen. In 1983 maakte deze stichting via een radioprogramma bekend dat ze op zoek waren naar typisch zeeuws schip om te restaureren. Via de dochter van der Vlag werd kontakt gelegd over de" Da Capo" zoals de naam van het schip toen was. Met medewerking van het ministerie van Verkeer en Waterschap, i.v.m. de sloopregeling, kwam de stichting in het bezit van het schip. Voorwaarde was wel dat het schip ongeschikt werd gemaakt voor de vrachtvaart.
 
In mei 1983 arriveerde het schip in Goes. Het aanbrengen van de oorspronkelijke naam "AVONTUUR" was snel gebeurd. De rest van de restauratie heeft meer zweet, bloed en tranen gekost.
 
Om aan inkomsten te komen is het schip eerst geschikt gemaakt voor het varen met sportvissers op de Oosterschelde. Het ruim is langzamerhand ingetimmerd met 28 slaapplaatsen en een ruim dagverblijf. Hierdoor was het mogelijk als motorschip met groepen te varen. Diverse bedrijven waren ook bereid te sponsoren of materialen en onderdelen beschikbaar te stellen.
 
Alles is gedaan met medewerking van een groot aantal vrijwilligers.
 
In 1986 veranderde de havenverordening van de gemeente Goes en zouden de liggelden voor de AVONTUUR gigantisch stijgen. Het stichtings-bestuur heeft toen het initiatief genomen om tot oprichting van de Schippersvereniging Hout-haven Goes te komen en een stuk van de Houthaven te huren.
 
Intussen voer de AVONTUUR met een vrij-willige bemanning door heel Nederland. Op de Waddenzee werd dienst gedaan als logiesschip voor de aannemer Bos Kalis bij de aanleg van de aardgasleiding naar Vlieland. In Harderwijk werd dienst gedaan als moederschip voor een surfschool. Met een jongeren organisatie werd dwars door Belgie gevaren en in onze provincie Zeeland werd een aantal weken gevaren met een tentoonstelling aan boord over zeehonden in de zeeuwse wateren.
 
In 1990 werd de hoofdmast geplaatst door burgemeester Rutten van Middelburg. Het plaatsen gebeurde ook in Middelburg. De naam van de stichting was intussen veranderd in STICHTING ZEILVAART ZEELAND. In 1992 werd voor het eerst weer gezeild, met oude opgelapte zeilen. Door subsidie van een parti-kulier fonds in Zeeland en ondersteuning van de provincie Zeeland konden in 1993 nieuwe zeilen worden aangeschaft.
 
Eind 1994, begin 1995 werd de oorspronkelijke klipperkop weer aangebracht door scheepswerf van Os in Yereke. Vanaf 1 januari 1995 werd de werf over genomen door Gebr. Kooiman uit Zwijndrecht. Voor deze werf was de AVONTUUR een oude bekende.
 
In de vroegere zeiltijd was het schip daar klant. In 1948 is de kop op deze werf vervangen en ook het plaatsen van de blauwe deutz en het aanbren-gen van machinekamer en schroefas gebeurde door Kooiman.
 
Om het schip in stand te houden en te onder-houden wordt er momenteel met passagiers ge-varen. U kunt het schip huren, stilliggend voor b.v. een receptie of feest, een dagtocht (50 per-sonen) of voor meerdere dagen (28 slaap-plaatsen).
 
Er wordt gevaren met een schipper en een maat. Er wordt wel van U verwacht dat U meezeild.
 
Daarnaast kunnen we altijd vriiwilligers gebrui-ken voor het onderhoud en het varen. Wilt U het schip bezichtigen, dan kan altijd als er iemand aan boord is en er geen gasten zijn. U kunt natuurlijk ook altijd even een afspraak maken, zie het begin van deze pagina voor meer informatie.
 
bottom