Home Info Historie Nieuws Leden Foto's Contact Login  
Banner
Sara Lena
 
Bezoek hier de door de eigenaar toegevoegde informatiepagina van dit schip.
 
Informatie over de eigenaar.
 
Zeeland Maritiem
Oude Rijksweg 96
4458 BH 's-Heer Arendskerke
 
Telefoon: 0113-568151
Mobiel: 06-55586982
Fax: 0113-568147
 
info@zeelandmaritiem.com
http://www.zeelandmaritiem.com
   
Informatie over het schip.
 
Type: Kotter
Bouwjaar: 1927
Werf: Welgelegen
Lengte: 20,50 m
Breedte: 5,10 m
Diepgang: 2,30 m
Zeiloppervlakte: 110 m2
Masthoogte:
Motor: DAF 1160 167 PK
 
De kotter is gebouwd in 1927 bij de werf Welgelegen in Harlingen als tweemast zeilkotter met hulpvermogen. Het schip was de eerste stalen kotter die daar werd gebouwd (Zie het boek: 50 jaar Urker visserschepen blz.7 en blz.28). Het gaat om een overgangstype tussen zeilende kotters en motorkotters. Het casco heeft de vorm van een zeillogger. Een houten Scandinavische kotter is opgemeten en heeft als voorbeeld gediend. Voordien waren er twee stalen kotters in Rotterdam gebouwd en enkele in Vlaardingen. De Sara Lena is de oudste stalen kotter die nog in de vaart is.
 
Het schip is gebouwd voor het transport van paling van Denemarken naar Nederland en later voor de visvangst op de Noordzee ingezet. Op de oorspronkelijke bouwtekening zijn de gaten in de huid van het visruim duidelijk aangegeven. De paling werd levend vervoerd. In de tweede wereldoorlog is het schip in Wieringenmeer(haven van de Haukes) opgelegd geweest en zodanig verborgen dat het niet door de Duitsers is ontdekt. In de jaren zestig is er aan boord in de haven van Ymuiden een zeemijn gedeeltelijk ontploft. Tot 1969 heeft het schip vanuit Nederland gevist, het laatst als ARM 22.In 1967 is de kotter herdoopt in SARA LENA, de namen van twee dochters van de toenmalige schipper. Vanaf 1970 tot en met 1985 heeft de SARA LENA gevist vanuit Brixham in Engeland met visserijnummer BM 30. Dit nummer staat nog steeds in de boeg. In 1985 is het schip door de Scheveningse visser Hein Snoeck als casco terug gehaald naar Nederland. Hij heeft het schip weer van masten en tuig voorzien. Zijn plan was om een wereldreis te gaan maken. Het schip is daarvoor uitgerust. Helaas is het daarvan nooit gekomen.
 
Sinds 2000 is het schip in gebruik als charterschip voor dagtochten met 25 personen door Zeeland Maritiem. Eigenaars hiervan zijn Dicky Bol en Guus van Hecke. Intussen hebben we bijna de gehele geschiedenis van het schip kunnen achterhalen, behalve de periode in Zeeland. Van de Scheepvaartinspectie hebben we het gehele dossier mogen kopiëren, inclusief de bouwtekeningen. Met de zoon van de eerste schipper hebben we contact gehad en een kleurenfoto gekregen van het schip onder zeil uit ongeveer 1930. Ook navorsingen in Ymuiden en Urk leverde gegevens en foto s op. In het voorjaar van 2003 zijn we op bezoek geweest in Brixham. In het museum aldaar hebben we foto s gevonden uit de Engelse periode. Ook in een plaatselijke pub hing een foto van de SARA LENA. Momenteel vaart er in Engeland, met als thuishaven Brixham, nog steeds een schip met de naam SARA LENA met als visserijnummer BM 30.
 
Het schip staat ingeschreven in het Nationaal Register voor Varende Monumenten in de C catergorie. Dit houdt in dat het casco origineel is, de opbouw is echter een stuur- en dekhuis van het type uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
 
Technische gegevens:
Lengte over de stevens: 18 meter, totale lengte met boegspriet: 20.50 meter, breedte: 5.10 meter, diepgang: 2.30 meter; Motor: Daf 1160 167 pk, bouwjaar 1977. Totale zeiloppervlak: 110 m2. De hulpmotor is een Samofa van 20 pk. Uiteraard gaat het om een geklonken schip. In de loop van de tijd heeft het schip diverse motoren gehad: bij de bouw een Kromhout, deze is al na twee jaar vervangen door een andere Kromhout, in 1955 kwam er een Kromhout van 120 pk in, in 1964 een Mercedes van 225 pk en in Engeland een Beaudien.
 
Het schip heeft onder de volgende visserijnummers en namen gevaren:
 
Jaartal Visserijnummer Scheepsnaam Eigenaar
1927-1928 TX 12 Op Hoop van Zegen P. Drijver
1928-1932 HD 71 Op Hoop van Zegen P. Drijver
1932-1936 HD 71 De Drie Gebroeders M. Post
1936-1938 HD 71 De Drie Gebroeders M. Minus
1938-1940 HD 71 De Drie Gebroeders J. Post
1940-1948 YM 221 Wirron III M. Minnus
1948-1951 HD 7 De Kleine Marie K. Post
1951-1954 UK 46 Tien Gezusters R. Visser
1954-1959 UK 18 Onderneming
1959-1968 UK 18 Onderneming B. v.d. Berg
1968-1969 ARM 22 Sara Lena B. van Belzen
1970-1985 BM 30 Sara Lena Engelse Eigenaar
1985-2000 Woonschip Sara Lena H. Snoeck
2000-heden Charterschip Sara Lena Zeeland Maritiem
 
bottom