De kotter is gebouwd in 1927 bij de werf Welgelegen in Harlingen als tweemast zeilkotter met hulpvermogen. Het schip was de eerste stalen kotter die daar werd gebouwd (Zie het boek: 50 jaar Urker visserschepen blz.7 en blz.28). Het gaat om een overgangstype tussen zeilende kotters en motorkotters. Het casco heeft de vorm van een zeillogger. Een houten Scandinavische kotter is opgemeten en heeft als voorbeeld gediend. Voordien waren er twee stalen kotters in Rotterdam gebouwd en enkele in Vlaardingen. De Sara Lena is de oudste stalen kotter die nog in de vaart is.
|
|
Het schip is gebouwd voor het transport van paling van Denemarken naar Nederland
en later voor de visvangst op de Noordzee ingezet. Op de oorspronkelijke
bouwtekening zijn de gaten in de huid van het visruim duidelijk aangegeven. De
paling werd levend vervoerd. In de tweede wereldoorlog is het schip in
Wieringenmeer(haven van de Haukes) opgelegd geweest en zodanig verborgen dat het
niet door de Duitsers is ontdekt. In de jaren zestig is er aan boord in de haven
van Ymuiden een zeemijn gedeeltelijk ontploft. Tot 1969 heeft het schip vanuit
Nederland gevist, het laatst als ARM 22.In 1967 is de kotter herdoopt in SARA
LENA, de namen van twee dochters van de toenmalige schipper. Vanaf 1970 tot en
met 1985 heeft de SARA LENA gevist vanuit Brixham in Engeland met visserijnummer
BM 30. Dit nummer staat nog steeds in de boeg. In 1985 is het schip door de
Scheveningse visser Hein Snoeck als casco terug gehaald naar Nederland. Hij
heeft het schip weer van masten en tuig voorzien. Zijn plan was om een
wereldreis te gaan maken. Het schip is daarvoor uitgerust. Helaas is het daarvan
nooit gekomen.
|
|
Sinds 2000 is het schip in gebruik als charterschip voor dagtochten met 25
personen door Zeeland Maritiem. Eigenaars hiervan zijn Dicky Bol en Guus van
Hecke. Intussen hebben we bijna de gehele geschiedenis van het schip kunnen
achterhalen, behalve de periode in Zeeland. Van de Scheepvaartinspectie hebben
we het gehele dossier mogen kopiëren, inclusief de bouwtekeningen. Met de zoon
van de eerste schipper hebben we contact gehad en een kleurenfoto gekregen van
het schip onder zeil uit ongeveer 1930. Ook navorsingen in Ymuiden en Urk
leverde gegevens en foto s op. In het voorjaar van 2003 zijn we op bezoek
geweest in Brixham. In het museum aldaar hebben we foto s gevonden uit de
Engelse periode. Ook in een plaatselijke pub hing een foto van de SARA LENA.
Momenteel vaart er in Engeland, met als thuishaven Brixham, nog steeds een schip
met de naam SARA LENA met als visserijnummer BM 30.
|
|
Het schip staat ingeschreven in het Nationaal Register voor Varende Monumenten
in de C catergorie. Dit houdt in dat het casco origineel is, de opbouw is echter
een stuur- en dekhuis van het type uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
|
|
Technische gegevens:
|
Lengte over de stevens: 18 meter, totale lengte met boegspriet: 20.50 meter, breedte: 5.10 meter, diepgang: 2.30 meter; Motor: Daf 1160 167 pk, bouwjaar 1977. Totale zeiloppervlak: 110 m2. De hulpmotor is een Samofa van 20 pk. Uiteraard gaat het om een geklonken schip. In de loop van de tijd heeft het schip diverse motoren gehad: bij de bouw een Kromhout, deze is al na twee jaar vervangen door een andere Kromhout, in 1955 kwam er een Kromhout van 120 pk in, in 1964 een Mercedes van 225 pk en in Engeland een Beaudien.
|
|
Het schip heeft onder de volgende visserijnummers en namen gevaren:
|
|
Jaartal |
Visserijnummer |
Scheepsnaam |
Eigenaar |
1927-1928 |
TX 12 |
Op Hoop van Zegen |
P. Drijver |
1928-1932 |
HD 71 |
Op Hoop van Zegen |
P. Drijver |
1932-1936 |
HD 71 |
De Drie Gebroeders |
M. Post |
1936-1938 |
HD 71 |
De Drie Gebroeders |
M. Minus |
1938-1940 |
HD 71 |
De Drie Gebroeders |
J. Post |
1940-1948 |
YM 221 |
Wirron III |
M. Minnus |
1948-1951 |
HD 7 |
De Kleine Marie |
K. Post |
1951-1954 |
UK 46 |
Tien Gezusters |
R. Visser |
1954-1959 |
UK 18 |
Onderneming |
|
1959-1968 |
UK 18 |
Onderneming |
B. v.d. Berg |
1968-1969 |
ARM 22 |
Sara Lena |
B. van Belzen |
1970-1985 |
BM 30 |
Sara Lena |
Engelse Eigenaar |
1985-2000 |
Woonschip |
Sara Lena |
H. Snoeck |
2000-heden |
Charterschip |
Sara Lena |
Zeeland Maritiem |
|