Home Info Historie Nieuws Leden Foto's Contact Login  
Banner
De Vrouw Maatje
 
Bezoek hier de door de eigenaar toegevoegde informatiepagina van dit schip.
 
Informatie over de eigenaar.
 
Andre Franssen
Vermetstraat 16-18
4458 BB 's-Heer Arendskerke
 
Telefoon: 0113-568181
Fax: 0113-568182
 
franssen@zeelandnet.nl
   
Informatie over het schip.
 
Type: Groninger Tjalk
Bouwjaar: 1898
Werf: Mastenbroek
Lengte: 19,98 m
Breedte: 4,43 m
Diepgang:  
Zeiloppervlakte: 72 m3
Masthoogte:  
Motor: Jastram 36 PK
 
Algemeen
De Vrouw Maatje werd in opdracht van de familie Bouwens in 1898 gebouwd als zeilschip in Martenshoek, Groningen. Te watergelaten 1899. Het vaarwater was de Zeeuwse en Zuid Hollandse stromen, met als thuishaven Bruinisse. Vanaf 1962 is het schip verbouwd tot recreatie schip. Huidige thuishaven is de Houthaven te Goes.
 
Beurtvaart onder zeil
Van 1899 tot 1953 is uitsluitend op zeilen gevaren. Bij het aanleggen in havens werd gebruik gemaakt van sleepboten of opduwers. De tuigage bestaat uit een fok van 21 mē en een grootzeil van 51,30 mē. Het schip heeft een laadvermogen van 80.800 ton. Er werd met twee personen gevaren.
 
Beurtvaarder op de motor
In 1953 is een Jastram twee cylinder dieselmotor ingebouwd. Een deel van het ruim moest hiervoor ingeleverd worden. De tuigage en mast verdwenen. Er werd een stuurhuis boven het achteronder gebouwd.

DE MOTOR: Was een Jastram diesel, twee cylinder motor met een vermogen van 36 pk. Het is gebouwd door Jastram te Hamburg in 1940. De motor wordt gestart met startlucht en vuurlont.

In 2002 is de motor vervangen door een DAF DD 575.
 
Recreatieschip
In 1962 is het schip uit de vaart gekocht en verbouwd tot recreatie vaartuig. Zo is de mast terug geplaatst en een zadeldak over het grootste deel van het ruim geplaatst. Het ruim werd verbouwd tot woonvertrek, keuken en slaapkamers.
 
Renovatie
In 1998 is een aanvang gemaakt met de renovatie van het schip. Het doel van de renovatie is het schip weer in zo origineel mogelijke staat terug te brengen, weliswaar met gebruikmaking van moderne technieken en middelen. De houten opbouw over het ruim is vervangen door een stalen den en houten luiken kappen. De houten opbouw voor de mast is teruggebracht tot mastdek en kistenluik. De machinekamer in het ruim is gebleven, omdat in het huidige scheepvaart verkeer varen zonder motor onverantwoord is. In 2000 kwam het eerst deel van de restauratie, de ruwbouw van de opbouw, gereed. De afwerking van details zal nog geruime tijd vergen.

Sinds 1999 staat het schip op de monumenten lijst als historische casco.
 
bottom